ROSTAD PUMPASALLAD MED GRÖNKÅL, FETAOST, GRANATÄPPLE OCH CITRONETTE




Hej, hur har ni det i julruschen? Här har det faktiskt lugnat ner sig rejält efter en annars rätt stressig men väldigt rolig höst. Inte så många kvällar har spenderats hemmavid och bloggen har, som ni märk, fått stå tillbaka. Jag har även börjat på en ny avdelning på jobbet och stormtrivs med mina nya arbetsuppgifter.

Jag utlovade recept på denna fantastiska sallad på instagram försäkert en månad sen (skäms) men här kommer det! Perfekt färgglatt alternativ på julbordet eller kanske till mellandagarna när man är sådär fasligt less på allt vad julmat och godis heter. Mina suddiga, gryniga mobilbilder gör den inte alls salladen rätta men jag lovar att den blir vansinnigt vacker! Det finns inga exakta mått utan man tar precis så mycket man vill av varje ingrediens.


ROSTAD PUMPASALLAD MED GRÖNKÅL, FETAOST, GRANATÄPPLE och CITRONETTE

En butternut squash
Ett knippe grönkål
Ett granatäpple
Fetaost
Pumpakärnor
Vitlök
1-2 citroner
Olivolja
Salt och peppar


Skala pumpan och skär i kuber. Rosta i ugnen tillsammans med vitlök i 200 grader ca 15 minuter tills dom mjuknat. För min del får pumpan gärna ha lite tuggmotstånd kvar men det är ju en smaksak. Prova med en sticka! Skölj kålen, riv i lagom stora bitar och lägg i en skål. Pressa över lite citronsaft och lite olja och massera kålen ordentligt, då mjuknar den och blir lite lika hård. Rosta pumpakärnorna (antingen de från pumpan eller andra) i en torr stekpanna tills det fått färg. Ta ut granatäppelkärnorna och bryt fetaosten i mindre bitar. Blanda olivolja med lika del pressad citron och smaka av med salt och svartpeppar. Jag tycker att den ska vara ganska syrlig för att väga upp sötman av den rostade pumpan. Lägg upp allt på ett fat och ringla över citronetten. Klart! Det är även riktigt gott att knapersteka bacon och ha på om man vill.



Etiketter: ,