KOMPISPLANTA





Det går en grön våg genom bloggvärlden och Instagram just nu. Och med det menar jag inte bara att trädgård, blommor och hemodlat fått fäste. Nä, det senaste är att ge bort kompisplantor (tror bestämt det var av Hanna jag hörde det ordet först) och sticklingar. En fantastisk idé! Senast är det Aprill Aprill Johannas instagrambild med palettblomman som spridit sig bland många. Under #palettbladunite kan ni läsa mer om det.


Här hemma svämmar det snart över på fönsterbrädorna av allt grönt. Och då är alla småplantor jag dragit upp utplanterade på kolonilotten sen flera veckor. Men det blir lätt så när man gillar växter. Så det är nog därför det här med kompisplantor känns så himla fint! Det är som att ge bort en liten bit av sig själv. På ett positivt sätt. Vi fick en Kryddkarlbergare (marockansk oregano, jamaicansk timjan...ja denna planta har många namn) av fina vänner till oss och när jag ser den plantan tänker jag på dom. Jag har sen tagit en hög sticklingar av den och gett vidare till andra vänner. Samma gäller med chiliplantor jag dragit upp. Och det är ju inte så rackarns svårt egentligen. Så några frön, ta ett par sticklingar av växter du ha hemma eller rädda en av de där skotten som dina jordgubbsplantor skickar iväg i landet. Sätt i en fin kruka och ge bort. Sånt blir i alla fall jag lycklig över! Och här kan vi snacka hållbarhet!!



Etiketter: , , ,