BANANSUFFLÉ



För ett par år sen var jag helt såld på banansufflé och lagade det titt som tätt. De senaste månaderna har det där sugen kommit tillbaka och det har blivit en hel del suffléer på helgkvällarna. Jag vet inte om det här enkla receptet egentligen kvalificeras som en äkta sufflé men barnsligt enkelt är det i alla fall. Dessutom går det prima att ställa in de som blev över (om det nu händer) i kylen, ta fram dagen efter, ställ in i ugnen och värm i 5-7 min. Då höjer den sig nästan lika mycket och smakar precis lika gott! Det är faktiskt så jag gjort med den som är på bilden. Tyvärr var jag inte tillräckligt snabb med kameran så den han sjunka ihop av den kalla glassen. Men det var lika gott för det!


BANANSUFFLÉ
4 port

2 äggvitor
1/2 dl socker
2 mogna bananer

smör och socker till formarna

Chokladglass och rostade hasselnötter till servering


Börja med att smörja formarna. Ordentligt! Och sockra. Det är viktigt att sufflén inte fastnar på kanten för då reser den sig ojämnt. Vispa äggvitorna och sockret till ett fast skum som stannar kvar i skålen även om du vänder den upp och ner. Mosa bananen ordenligt och vänd ner den i äggvispet. Fyll skålarna nästan upp till kanten men var noga med att torka av kanterna så att den inte fastnar. Grädda i ca 10 minuter på 175 grader (varmluftsugn).

Servera med en riktigt god chokladglass och hasselnötter som rostats lätt i en torr stekpanna.

Njut!





Etiketter: ,