LINGONBERRY AND TOFFEE PIE





När jag var på Bondens egen marknad här i Stockholm för ett par veckor sedan slog jag till och köpte några kilo lingon. Det mesta har blivit sylt men lite sparade jag för att testa göra en lingonpaj med kola. Dom har blivit liggandes sen dess och sjöng verkligen på sista versen så jag tog med dom ut till Gården i helgen och bakade äntligen den där pajen. Den fick stående ovationer från familjen och det syrliga i lingonen kompenserades fint av den söta kolan. Dock är jag inte helt nöjd med receptet jag använde mig av så jag ska ge er ett som jag tror är bättre. Det viktiga är bara att ni håller koll på kolan och testar så att den blir den konsistensen ni vill ha. Detta görs enkelt genom att t.ex. droppa lite kolasmet i ett glas kallt vatten och känna efter hur fast den blir eller ta en sked och stoppa i kylen/frysen. Jag serverade pajen kall tillsammans med kanelgrädde, något jag verkligen kan rekommendera!





LINGON- & KOLAPAJ.
125 g kallt smör
2.5 dl vetemjöl
2 msk socker
1 ägg

3 dl grädde
2 dl socker
2 dl sirap
ev. lite vaniljsocker
4 - 5 dl lingon

3 dl grädde
kanel efter behag

Nyp ihop det kalla smöret med mjölet och sockret till en smulig massa och blanda till sist i ägget. Tryck ut i en form och låt stå kallt ca 30-60 min. Grädda sedan i ugnen ca 15 minuter i 200 grader tills den fått färg. Ta ut och låt svalna. Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull och koka på ganska hög värme i ca 15 minuter eller tills kolan fått önskad seghet. Vänd ner lingonen och häll allt i pajskalet. Serveras kall med  kanelgrädde.





NJUT!




Etiketter: ,