PESTO






Gårdagens lunch blev fullkornspasta med hemmagjord pesto på paranötter. Pesto är en såndär rackarns god sak som egentligen inte alls är svår att göra även om, i alla fall vi, gör den väldigt sällan. Det bästa är att den klarar sig rätt bra i en glasburk i kylen så att när det blir kris vid lunchtid (som igår) är det bara att ta fram. Snabbt och enkelt. Tyvärr måste jag erkänna att jag alltid blir lätt illamående efter en tallrik pasta med pesto. Det bli liksom för mastigt även om jag tycks glömma bort det varje gång. Nä, nästa gång vi gör pesto här hemma kommer det användas till något annat. Ugnsbakade tomater kanske? Eller har ni något bra tips?


_________________________________________________________________________________



PESTO MED PARANÖTTER.
60 g paranötter
en rejäl kruka ekologisk basilika
1-2 vitlöksklyftor
100 g riven parmesanost
1-2 dl god ekologisk olivolja
salt och peppar
ev. ett par hackade soltorkade tomater

Rosta nötterna och låt dom svalna. Mixa nötter och basilikan fint och tillsätt lite olja om det blir för tjockt. Se till att röran inte har blivit för varm av mixern för då kan peston bli lite seg då osten blandas i. Vänd ner parmesanosten, pressa i vitlöken, krydda och häll tillsist i oljan under omrörning till lagom konsistens. Om man vill kan man hacka lite soltorkade tomater i olja och vända ner. Det blir en liten trevlig syra av det tycker jag. Om det blir över så går det fint att spara i en glasburk i kylen och ta fram vid behov.

_________________________________________________________________________________


Igår la även vårt en och en halv månad gamla modem av. Kul. Nytt kommer nog i början av nästa vecka. Det får alltså bli att surfa via mobilen i helgen även om jag nu lärt mig att man kan ansluta den till datorn...



HAPPY FRIDAY!


Etiketter: ,