SVART QUINOASALLAD MED PERSIKA, GETOST OCH BASILIKAOLJA




Här kommer den andra och sista fotograferingen och testet av Saltå Kvarns smaksatta olivoljor. I den här salladen använde jag basilikaoljan som gav en härligt kryddig kontrast till den söta perskan och den krämiga getosten. Egentligen hade jag tänkt att grilla persikorna men vädergudarna var inte riktigt på min sida så dom blev färska istället. Riktigt riktigt gott kan jag lova er. Och enkelt. Perfekt lite matigare tillbehör till grillat i sommar. Proportionerna kan man ju ändra efter smak och tycke men den här räcker som tillbehör till ca 4 port.








SVART QUINOASALLAD MED PERSIKA, GETOST OCH BASILIKAOLJA.
2 dl svart quinoa
2 mogna persikor
100 - 150 g getost
en näve färsk basilika
Saltå Olivolja Basilicum
ev några droppar citron

Koka quinoan enligt anvisningarna på paketet. Jag brukar byta ut saltet mot någon tesked god buljong (typ Renee Voltaires lantbuljong). Låt den svalna. Klyfta persikan och varva med färsk basilika, smulad getost och quinoan på ett fat. Ringla över basilikaoljan och pressa eventuellt några droppar citron över för att få lite syra. Klart!