TOMATO SOUP




Här har det regnat och blåst rejält större delen av dagen. Fy! Jag var riktigt frusen stundtals och till lunch fick det därför bli en varm tomatsoppa. Det jag gillar med tomatsoppor är att man kan variera dem i näst intill all oändlighet beroende på vilken säsong det är och vad man har hemma. Dagens variant gjordes såhär; Hacka lök och vitlök fint och fräs mjuk i olivolja. Häll i en skvätt vitt vin som blivit över och en knapp matsked av Saltås vita balsamvinäger för sötman. På med krossade tomater och lika mycket vatten. Krydda med salt, peppar och ett par nypor av Renée Voltaires goda lantbuljong. Låt puttra ett tag och gör undertiden lite brödkrutonger av ett gott surdegsbröd. Dra bitar ur innanmätet i brödet och stek i olivolja tillsammans med en krossad vitlök, låt sedan droppa av på lite papper. Mixa soppan och späd eventuellt med lite mer vatten till den konsistensen du vill ha. Hacka rejält med färsk basilika och blanda i precis i slutet. Servera med krutongerna, några droppar olivolja och grovt riven parmesanost.



Av någon outgrundlig anledning har jag nu även skaffat mig en twitter. Ni hittar mig här.