.Nordiska trädgårdar 2012:2





Jag insåg att jag måsta vara snabb att skriva detta inlägg så att ni som ska på mässan i helgen får mina tips. Jag har nämligen några som jag gärna delar med mig av. Mässans stora positiva överraskning för mig var Klostra. Det är en handelsträdgård som driver upp ekologiska plantor här i Sverige och det är framförallt ätbart och kryddor som de riktar i sig på. Plantorna var otroligt fina och inte så hårt drivna (dvs rangliga och höga) som många andra sen hade de ett enormt stort utbud med lite roliga varianter. Dessutom var de som stod där positiva och trevliga. Två tummar upp! För er som inte besöker mässan, man kan beställa från deras sortiment på internet och så skickas det hem. Smidigt nånting!

Både mamma och jag köpte med oss plantor hem och hit hem blev det: Grapefruktmynta, tänk er den till sommarens drinkar! Fransk dragon, här ska göras egen bearnaise! Gul chili, en mild som kompletterar min heta röda från Ungern. Stevia, den trendiga söta växten som kan vara lite svår att få tag på som planta. Sist men inte minst, Salvia, för att min från förra året dött och jag älskar salvia. 







För er som vill satsa på fröer istället rekommenderar jag Runåbergs fröer. De står på mässan och har även dem ett bra utbud som till största del är ekologiskt. Sen har ju deras snygga fröpåsar dykt upp både här och där i inredningsvärlden den senaste tiden. Både jag och mamma använder oss av deras fröer och är mycket nöjda.






Det andra som fick följa med mig hem blev inte en stor rosenknoppsperlargon som jag hade täkt. Nej, den här vilda australiensiska perlargonen vann mitt hjärta vid första anblicken. Spretigt vacker, vildvuxen och bladen doftar sött av smultron. Helt underbar! Priset var inte lika underbart så jag fick nöja mig med en lite variant (som får växa sig stor här hemma istället). Så får man lov att göra när man är student. Ni hittar den i Lantliv och trädgårds monter där man dessutom kan gå lös på vackra patinerade lerkrukor för att inte tala om alla fina gamla plåtlådor! Bilderna gör den tyvärr inte rättvisa så ta er en titt i verkligheten och glöm inte att gnugga lite på bladen.




HA EN FIN DAG!


Etiketter: , , ,