.images


Poster: Pia Janebijkerk, Erin Loechner, Yvette Van Boven. Via: Mammoth & Company  


Det här med bilder på internet är en lite klurig fråga som belysts allt mer den senaste tiden. Senast var det vackra Honeypielivingetc och Maliin Stoor  som skrev om det. Ni kanske inte har missat att Pinterest hamnat i rejält blåsväder? Främst på grund av deras användaravtal som strider mot upphovsrättslagen samtidigt som de friskriver sig från allt ansvar och du som användare riskerar att få ta smällen. Både SVD och SVT har skrivit om detta ganska nyligen och bloggar runt om i världen debatterar detta. Dock tycker jag det har varit ganska tyst om det i blogg-sverige?


Själv älskar jag pinterest eftersom det är en fantastisk möjlighet att samla inspiration på ett och samma ställe, överskådligt och enkelt. Dock förstår jag problematiken. Jag gillar inte när bilder tas från pinterest och publiceras på bloggar, facebook mm där hänvisningen bara blir "pinterest". Det är ju samma som att man skulle googla fram bilder och ange källa "google". Inte riktigt okej tycker jag. Inte rättvist mot fotografen. Källan ska alltid vara direkt till ursprungslänken även om man kan ge cred för att man hittat den via någon annan. Vi måste bli bättre på detta i bloggvärlden. Länkkärlek, kom ihåg det!


Jag tycker bara att det är kul om mina bilder lånas men då vill jag självklart att det ska vara jag som står som bildkälla. Vad tänker ni om det här?



Ha en fin dag!