.fröknäcke




Igår bakade jag fröknäcke för första gången och jag måste säga att det blev en riktig höjdare! Till och med J tyckte om dem så efter att ett litet paket åkt iväg till mamma och O på gården så är dom nu slut. Därför passade jag på att göra en dubbel omgång som nu står i ugnen och gräddas. Det är barnsligt enkelt men tar lite tid eftersom brödet ska bli helt torrt. När vi storhandlade igår passade vi på att unna oss en riktigt god lagrad chevrette som passar utmärkt med lite smör på dessa goda små kex. Jag tror förövrigt att fröknäcket passar lysande till all ost.





Jag använde mig enbart av ekologiska ingredienser och det skulle jag rekommendera er att göra också. Sen är det helt okej att variera receptet med andra frö eller kärnor efter det man har hemma. Dock lärde jag mig att psylliumkrosset inte är att leka med när det gäller doseringen. Jag tog mer vilket resulterade i en hård deg som jag fick späda ut med vatten.



FRÖKNÄCKE.

1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl skalade sesamfrön
1/2 dl svarta sesamfrön
1/2 dl hela linfrön
1 1/2 msk krossad psyllium
3 1/2 dl vatten
2 msk raw kokosolja
Ett par nypor havssalt


Smält kokosoljan (som är fast i rumstemperatur), häll på hett vatten och koka upp. Blanda övriga ingredienser i en bunke, slå över vatten- och oljeblandningen, rör om noga och låt svälla några minuter. Bred/tryck sedan ut i ett tunt lager på en plåt och grädda till en börjar i 50 minuter i 150 grader. Ta sedan ut plåten och skär rutor i önskad storlek, sänk temperaturen till 50 grader och grädda tills brödet är helt torrt ca 2-3 timmar.



NJUT!



Etiketter: , ,