.chocolat croissants





Igår hittade jag två smördegsplattor i frysen som måste ha blivit över vid något tillfälle. Jag låg vaken igårkväll och gladde mig åt tanken på att baka chokladcroissanter, ett bakverk jag älskar, idag på förmiddagen och att fota de vackra skapelserna. Nu var det så att croissanter inte alls var så lätt att baka som jag hade trott. Det första försöket resulterade i uppblåsta, upprullade kuddar med chokladen aningens bränd och till största delen utrunnen på plåten. Dessutom såg köket ut som ett smärre bombnedslag av någon outgrundlig anledning. Andra försöket, den sista plattan, blev i alla fall ett någorlunda lyckat försök. Men seriöst, hur svårt ska det vara att rulla ihop en deg med några chokladbitar i mitten? Jag har nyvunnen respekt för fransmännen.



Nu sitter jag i alla fall här och njuter av den enda croissanten som blev ätbar samtidigt som jag försöker tina mina frusna fingrar på en kopp te. Så fort jag är klar med detta inlägg ska jag återgå till pluggandet inför den allra sista lilla tentan på KTH. Så ser min eftermiddag ut.





AU REVOIR!



I've tried to bake chocolate croissants today from pre-made pastry i found in our freezer. It was a lot more difficult than I had thought! The first attempt resulted in up rolled, bloated cushions and burnt chocolate but the second try resultet in one relativly ok croissant. I have new respect for the French people.

Etiketter: , ,