trattkantareller




I vissa kurser i min utbildning åker vi iväg på fältövningar och i måndags var det dags igen. Vi tittade på, eller ja det kanske jag inte ska tråka ut er med men kontentan av det är i alla fall att vi fick gå i skogen. Där hade vi turen att gå på ett riktigt trattisställe och vi plockade allt vi bara hann med. Mycket av min svampskörd gick till en matpassionerad (såklart?) fransman men lite tog jag med hem till J som även han är svampfantast.




Även fast jag inte tycker om att äta svamp gillar jag att tillaga det och J fick en lyxig överraskning när han kom hem från jobbet igår. Enkelt att göra men fick betyget "jättegott - finns det mer?" från J. Och om ni nu kände J skulle ni veta att är det bästa betyget man kan få! 



Recept

Smör, charlottenlök, tratkantareller, grädde, havssalt och nymalen svartpeppar.

Finhacka löken och fräs mjuk i lite smör. Tillsätt kantarellerna och låt vätskan koka bort. Häll i en skvätt grädde, salta och ta några varv på pepparkvarnen. Låt koka tills det fått en krämig konsistens och grädden kokat in i kantarellerna. Jag serverade det på Saltå Kvarns dinkelknäcke med lite färsk timjan. 



Njut!



We wer out on an excursion in my Hydrogeology course and stumbled on a gold mine of funnel chanterelle. I don't like to eat mushrooms but i like to pick and cook with them so my J got a nice surprise when hi came home from work yesterday. Butter, funnel chanterelles, onion salt and pepper. Yum!

Etiketter: , ,