Gott och enkelt bröd


Tänkte att jag skulle rekommendera dessa snabba och väldigt goda bröd som jag bakade härom dagen. Receptet kommer från det senaste nummret av Laga lätt med lite egen modifikation och var väldigt enkelt att göra. De passar perfekt att frysa in och ta fram som "bake off"- bröd. Underlägget i luffarslöjd hittade jag på en loppis för några veckor sedan. Två stycken för en tjuga. Fynd!
__________________________________________________________________________

Frasiga minibröd

50 g jäst
6 dl ljummet vatten
2 tsk salt
1 tsk honung
2 msk olivolja
1 dl linfrön
3 dl fiberhavregryn
10 dl mjöl (6dl fullkornsvetemjöl + 4 dl vanligt vetemjöl)

Lös jästen i vattnet och tillsätt honung, salt och olivolja. Blanda i linfrön, havregryn och de mesta av mjölet. Arbeta snabbt ihop degen med en träslev (den bli ganska lös). Låt jäsa minst en timme under bakduk. Sätt ugnen på 250 grader. Häll försiktigt ut degen på ett väl mjölat bakbord, var försiktigt så att inte jäsbubblorna förstörs. Skär ut ganska små trekantiga snibbar, snurra dem lite i ändarna och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 15-20 min tills bröden fått fin färg.
__________________________________________________________________________

Idag har jag en välbehövlig date med tvättstugan. Och dammsugaren. Och återvinningsstationen. Kreativiteten läggs nog på hyllan idag.....

Etiketter: , , ,