9 maj 2010

Lördagsbrunch - Amerikanska pannkakor


I går blev det en lyxig brunch med amerikanska blåbärspannkakor, sirap och valnötter. Lovely! Tyvärr hade vi ingen lönnsirap men det gick lika bra med vanlig. Jag tycker ofta att det är ett evigt letande efter ett bra recept på amerikanska pannkakor men idag ska ni få mitt bästa!

Nu börjar jag faktiskt se slutet i tunneln på detta kandidatarbete som tagit upp min tid de senaste veckorna. Tur att jag inte skrivit själv, det hela skulle vart ofantligt mycket tråkigare utan H!
____________________________________________________________________

Amerikanska blåbärspannkakor, ca 10-12 st

4,5 dl mjöl
2,5 tsk bakpulver
3 msk socker
1 tsk salt
3 st ekologiska ägg
2 dl mjölk
50 g smör
1-2 dl blåbär (efter behag)

Smält smöret och låt det svalna. Vispa upp ägg, smör och mjölk i en stor skål. Blanda all torra ingredienser väl och häll ner i smör/äggblandningen under omrörning. Tillsätt blåbärna i smeten och rör försiktigt om så att de blir jämt fördelade. Sätt lite smör i en varm stekpanna och kicka ut pannkakorna. Jag brukar använda en kapp halv dl smet per pannkaka och vänder gör jag när det börjar komma bubblor på pannkanans ovansida. 
Servera med lönnsirap och hackade valnötter!
____________________________________________________________________

7 kommentarer :

  1. Jag gjorde också såna för ett tag sen, men glömde visa bilderna trots att jag fotade :) Tror mitt recept är likadant.
    Ska absolut testa din aprikosdessert! Låter verkligen smarrigt, med "vuxna" smaker.

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  2. Du detta läte supersmarrigt! Måste prova någon gång, men jag älskar ju lönnsirap så det måste inhandlas. Jo visst är han fin min prins, han är bara så känslig, spec på tävling, då blir han fokuserad... och då är det så svårt för mig att leverera =) Men det kommer nog så småning om. När kommer ni hem i sommar? Du måste ju komma och prova han! Kram

    SvaraRadera
  3. Såååå gott! Mmmmm! Hade du kunnat komma förbi här hade du kunnat få en halvliter äkta kanadensisk lönnsirap som står och skräpar (typ). Amerikanska pannkakor borde man göra oftare! Men jag tycker dom hinner rinna ut för mycket innan dom fluffar upp sig så dom blir för platta, hur gör du?

    SvaraRadera
  4. Men mums, ditt recept MÅSTE jag testa! Låter helt underbart med blåbär, valnötter och sirap! Och dina foton sen, man kanske skulle få hyra in dig som fotograf till bakboken (letade objektiv idag på media markt och kände mig ovanligt dum, vill ju fota med känsla och inte massa teknik, haha) Men apropå det, vad är det för kamera och objektiv du använder? :)

    Härligt att arbetet går mot sitt slut, själv har jag ju framläggning om typ 3 veckor, ska bli så skönt att lämna tre år av hektiskt plugg bakom sig:)

    Jag hade en jättebra helg förresten, och lite småfynd blev det allt, inlägg på g i veckan:)

    Massa kramar!

    SvaraRadera
  5. Ja, amerikanska pannkakor är så himla gott! Jag är en period när jag gör det till frukost varje söndag efter en långrunda i skogen. Gissa om det smakar supergott då?! :-) Tack för tipset om valnötterna, det måste jag testa nästa gång.

    Kram från Helena

    SvaraRadera
  6. Vilka läckra bilder dock kan jag inte med såna pannkakor, de måste vara suuupertunna :)

    Ha en härlig start på veckan!

    SvaraRadera
  7. Sitter här lite hungrig på jobbet, och då klickar jag in här och ser dina underbara pannkakor.. Nu blev jag genast ännu mer hungrig... Eller rättaresagt pankakssugen..

    Ha en fin dag
    Kram Madde

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tiden att lämna en kommentar!