Ekohandel

I Stockholm har det nu öppnat en helt ekologisk matvarubutik, Hermans Ekohandel, där det ska säljas varor som är utvalda med avseende på klimatpåverkan och tillgänglihet.

"Sortimentet är noga utvalt och är helt miljövänligt, närproducerat och säsongsanpassat. Detta betyder självklart också att det inte kommer att finnas exempelvis färska jordgubbar året runt, men ärligt talat hur mycket smakar egentligen de jordgubbar som du kan köpa nu i denna årstid"

Jag tvivlar på att jag kommer att kunna göra veckohandlingar där, student som jag är, men att vissa varor kan få följa med hem hoppas jag på. De har till exempel Bosarps kyckling, Sveriges enda ekologiska kyckling, vilken är så mycket godare än industrikycklingen man vanligtvis köper. Jag säger som jag brukar när jag ska motivera mig igenom pluggandet: När jag blir civilingenjör, då ska jag prioritera bra, ekologisk mat och då ska jag göra mina veckohandlingar i ekobutiker som Hermans.

/Maria

Etiketter: